قلمرو علم اطلاعات و دانش‌شناسی

جست‌وجوهایی در گستره علم اطلاعات و دانش‌شناسی

قلمرو علم اطلاعات و دانش‌شناسی

جست‌وجوهایی در گستره علم اطلاعات و دانش‌شناسی

نرم‌افزار تحلیل محتوای عمقی: ام. آر. پی

دانشجوی علم اطلاعات | يكشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۳ | ۰ نظر

پدیدآورنده این نرم‌افزار دکتر مهدی محسنیان‌راد و همکاران هستند و تهیه‌کننده و ناشر آن پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
دکتر مهدی محسنیان‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی این نرم‌افزار اظهار کرد: این نرم‌افزار شامل برنامه‌هایی از قبیل انجام تحقیقات پیمایشی، آزمایشی، مشاهده‌ای و تحلیل محتوای متون است و هم‌چنین قادر به تحلیل برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی فیلم‌های سینمایی و اتاق‌های گفت‌وگوی اینترنتی است.
وی با بیان اینکه این نرم‌افزار قادر به انجام کلیه‌ی مراحل تحقیقاتی انجام شده، تصویر‌گذاری‌ها، منبع‌گذاری‌ها، تا تنظیم فهرست منابع و ساخت انواع نمایه‌های کتاب است، افزود: نرم‌افزار ام.آر.پی شامل مقایسه انواع قیاس‌های پیوستگی‌، پراکندگی، ضرایب همبستگی برای داده‌های فاصله‌ای نسبی و رتبه‌ای و غیره است.
محسنیان‌راد تاکید کرد: در این نرم‌افزار انواع تحلیل‌های آماری، مقایسه نسبت‌ها، واریانس‌ها و ضرایب همبستگی و آزمون کای‌اسکویر فریدمند و... و خروجی انواع جداول به خط فارسی را طراحی و اجرا کرده است.
به گزارش ایسنا، نرم‌افزار ام.آر.پی برای مود گرافیکی 768*1024 طراحی و توصیه شده که کاربر رایانه خود را بر اساس همین مود گرافیکی تنظیم کنند.
این نرم‌افزار همچون سایر نرم‌افزارهای مشابه در جهان، به منظور فراهم کردن شرایط مناسب خرید برای دانشجویان، در دو نسخه تهیه شده است. «نسخه حرفه‌ای» ـ بدون محدودیت در حجم داده‌های مورد پردازش ـ و «نسخه دانشجویی» با حداکثر 100 واحد برای پردازش.
هر کتاب با لوح فشرده و قفل سخت‌افزاری همراه شده است. هریک از دو «نسخه‌های حرفه‌ای» و «دانشجویی» قفل خاص خود را دارند و نمی‌توانند جانشین یکدیگر شوند.
به گزارش ایسنا، در بخشی از پیشگفتار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره این نرم‌افزار آمده است:
می‌دانیم که سال‌های متمادی است که نرم‌افزارهایی همچون SPSS هر گونه پژوهشی در حوزه مطالعات اجتماعی را کاملا به خود وابسته کرده ‌است. در این شرایط، ارائه نرم‌افزاری که بتواند در رقابت با این نرم افزار و نرم افزارهای مشابه نیازهای تحقیقاتی پژوهشگران را در حوزه‌های کمی برطرف کرده و در حوزه‌های کیفی نیز بر آن نرم افزارها رجحان پیدا کند، از جانب یک پژوهشگر ایرانی، مایه فخر و مباهات برای جامعه علمی ایران است.
این نرم‌افزار قابلیت‌های ارزشمندی دارد که نشان از بازدهی و کارایی بالای آن است. پژوهشگران عرصه علوم اجتماعی به‌خوبی آگاهند که فرایند تبدیل داده‌های رشته‌ای به داده های عددی، استخراج واژگان از متن، نمره‌دهی دستی بر اساس الگوی نظری و ورود داده های غیر عددی به نرم‌افزارهای قفل شکسته، با چه دشواری‌هایی روبرو است؛ اما ام.آر.پی این قابلیت را داراست که تمامی این مراحل را به ‌شکل تحلیل رایانه و در خودِ نرم‌افزار صورت دهد و در نتیجه کار محقق، تنها به ورود داده‌های رشته‌ای به نرم‌افزار تقلیل می‌یابد.
به گزارش ایسنا، محسنیان‌راد، طراح و پدید‌آورنده‌ی این نرم‌افزار، دانشیار دانشکده‌ی فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) و دارای مدرک لیسانس روزنامه‌نگاری و رادیو تلویزیون و هم‌چنین فوق لیسانس تحقیق در ارتباط جمعی و دکترای جامعه‌شناسی است.
او درباره عنوان این نرم‌افزار هم گفت: از 25 سالی که در حال تکمیل این نرم‌افزار بودیم، تا 23 سال - به توصیه فرزندانم - MRP (ام. آر. پی) مخفف محسنیان‌راد پروگرام (Mohsenian Rad Program)بود. اما دو سال پیش، با نگاهی شرقی، تصمیم گرفتیم «محسنیان راد» را «اسم رمز» خودمانی برشماریم و نام‌گذاری عمومی آن را این‌گونه قرارداد کنیم: Multidisciplinary Research Package.


منبع خبر: مدیا نیوز

مقاله دکتر محسنیان‌راد دربراه نرم‌افزار ام آر پی: تحلیل محتوای عمقی و اجرای آن به وسیلة نرم افزار ام. آر. پی

لینک دیگر برای دریافت مقاله «تحلیل محتوای عمقی و اجرای آن به وسیلة نرم افزار ام. آر. پی»


خرید نرم‌افزار ام. آر. پی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی